London 2017 Dag 4: Bursdag på Galtvort!

Alright, den store dagen hadde kommet, jeg våknet opp som 30-åring og jeg skulle tilbringe dagen på Harry Potter-studioet!
Spent som jeg var så våknet jeg lenge før klokken 06:00, noe som var helt ok fordi jeg ville dusje og slikt før vi dro fra hotellet.
Vi tok t-banen bort til Euston hvor vi tok tog videre opp til Watford Junction, mannen i billettskranken tipset oss om hvilket tog vi burde ta så turen tok under ett kvarter (noen av togene kan bruke nærmere en time).
Vi ankom Watford Junction klokken 09:03, ventet noen minutter på neste buss til studioet og så var vi på vei!
Allerede på bussturen var ting annerledes fra forrige gang, det er små TV-skjermer i bussen hvor man blir fortalt om hva som venter oss når vi ankommer studioet, sist gang jeg skulle dit var det Arthur Weasley-skuespilleren Mark Williams som guidet oss men denne gangen var det Jason Isaacs, bedre kjent som Lucius Malfoy.
Jeg har bare vært i studioet to ganger men begge gangene har jeg blitt ganske emosjonell allerede under bussturen og når man kjører gjennom portene og forbi piggtrådgjerdene sånn at man kan se studioet så blir hele kroppen min helt "aaaaah!!!".
Vi kunne se såkalte "green screens" et stykke unna denne gangen også, kanskje det var den andre Fantastic Beasts-filmen som var under arbeid (de lagde den første sist gang jeg var der)?

Siden vi dro til studioet mye tidligere enn vi hadde bestilt billett til (vi skulle inn klokken 12:00) så passet det ypperlig å spise frokost i caféen som ligger rett ved inngangen, jeg og lillesøster bestilte hver vår "English breakfast" og fikk hver vår brikke som visstnok skulle vibrere når maten var klar.. fancy! Det fascinerte meg veldig og da brikken min vibrerte var det bare å gå bort til disken for å hente maten.
Etter den mettende frokosten ble vi sittende og skravle bare, vi hadde jo så god tid. Lillesøster hadde lyst på en rosa cupcake hun så i disken og gikk for å kjøpe en og da hun kom tilbake hadde hun med en sjokolade-variant til meg! "Det er bursdagskake" sa hun.

Da klokken ble 11:00 gikk vi for å titte i souvenir-sjappa, jeg syntes det er så kjekt at man kan gjøre det før man har vært i studioet for da kan man liksom planlegge hva man vil kjøpe før man er ferdig.
Da klokken nærmet seg 12 var det på tide med en tur på do før vi stelte oss i den laaange køen. Køen er ikke så fryktinngytende som den kanskje kan se ut, man blir sluppet inn i store puljer så når en gruppe blir sendt inn så skal det ikke mye til før den som står bakerst i køen plutselig står foran og skal være med i neste gruppe. Og så er det mye å se på mens man står i køen, hele rommet er dekket med bilder av karakterene i tillegg til gjenstander fra filmene hengende oppunder taket og når man er halvveis i køen kan man stå og studere bøttekottet under trappen som Harry måtte bo i.

Etter noen minutter i kø var det vår tur til å bli sluppet inn i en gruppe, først var det rommet med alle plakatene som viser oss en veldig kort dokumentar om hvordan bøkene ble til filmer sett fra JK Rowlings og filmskapernes side og så fikk vi gå inn i neste rom hvor kinosalen er og der ble vi vist mange klipp fra innspillingen bare for å styrke følelsen av at "OMG, VI ER DER VI SPILTE INN DE SCENENE!".
Da videoen var over gikk kinolerretet opp og avslørte døren til den store hallen på baksiden. Basert på minnet fra forrige gang så reiste jeg meg opp mens alle andre ble sittende og lillesøster så på meg som om jeg var en idiot men damen som guidet oss sa at jeg hadde tenkt riktig og bad alle samle seg rundt henne.
"Er det noen som har bursdag?" øyeblikket hadde kommet og jeg rakk opp hånden sammen med en håndfull andre mennesker. Vi fikk lov til å åpne døren! Så neste gang dere ser en Harry Potter-film så vit at jeg har tatt på døren (ja, jeg er fem år).

Ok, jeg tok ikke så mange bilder denne gangen fordi jeg hadde jo vært her før og da tok jeg MANGE bilder så jeg prøvde å bare ta bilder av ting jeg ikke hadde sett før. Hvis dere vil se bilder fra forrige tur så ta en titt under "London 2015"-kategorien!
Det fine var at ting var faktisk litt annerledes denne gangen, ikke hadde dem bare pyntet hallen til jul, dem hadde også tatt frem pynten fra Harry Potter and the Goblet of Fire da det var ball!

Det forbauser meg alltid at rommet er mye mindre enn det ser ut i filmen..

Ser dere den døren langt der borte...? Den har jeg åpnet. Bare nevner det.

Etter dette rommet så får vi gå rundt omkring sånn som vi vil så her kommer et lite bildedryss:

Det var litt vemodig å se kostymet til Alan Rickman denne gangen.

Døren til Mysteriekammeret ble laget i virkeligheten og åpner seg akkurat sånn som den gjør i filmen men jeg har enda til gode å se en demonstrasjon av dette (har sett på YouTube da).

De som kjenner meg vet at min favorittkarakter er Sirius Black så jeg tok meg god tid til å se om jeg gikk glipp av noe Sirius-relatert forrige gang som jeg kanskje kunne oppdage denne gangen.
Fangedrakten fra Azkaban så jeg sist gang men det hindret meg ikke i å ta et nytt bilde:

Jeg gjorde faktisk et par nye oppdagelser denne gangen, jeg fant håret hans:

Bilder av tatoveringene hans og denslags (tror jeg så disse tingene sist gang også men jeg tenkte ikke over det):

Tapetet/familietreet som er bakgrunnen til en av mine absolutte favorittscener, ikke bare i Harry Potter-filmene men i filmverdenen generelt:

Jeg kan ikke huske om jeg så dette sist gang, ble i hvert fall veldig glad for å se det denne gangen!

Senere så jeg også hundeversjonen av Sirius men tror jeg så denne sist gang også:

Jeg lette febrilsk etter flere kostymer og sånt men jeg fant ikke.. synd, det er Sirius Black tross alt!

Det hadde kommet en ny avdeling vi kunne gå inn i siden sist gang og det var Den forbudte skogen, Hagrid tok oss imot:

Det var ganske kult inni der, noen ganger kom det røyk langs bakken, andre ganger lynte og tordnet det, vi ble omringet av edderkopper og vi fikk en demonstrasjon av hvordan dem lagde en Patronus (en hund i lysende refleksvest)... og gulvet var laget sånn at det føltes ut som at vi gikk i skogen!
Fikk også møte en ny Buckbeak (de har en liggende i en annen avdeling):

Da vi kom ut av skogen endte vi opp i en liten souvenir-sjappe som hovedsakelig solgte ting som hadde med skumle skapninger og sånt å gjøre. Jeg kjøpte ikke noe der men det var artig.

Plutselig var vi på plattform 9 3/4!

Jeg er vanligvis ikke typen som må ta selfies overalt men noen ganger så må man bare..:

Den ordentlige Galtvortekspressen stod der enda så det var kult at lillesøster fikk se den!
Det er en liten butikk med ting som har med toget å gjøre, jeg kjøpte en slags snøkule der, skal vise dere senere.

Nå var det på tide med en liten pause så da vi kom inn i en ny café så kjøpte vi oss noe å drikke og spise, dette var utsikten vår fra der vi satt:

Da vi var ferdig med pausen fikk vi oppleve enda en ting jeg ikke hadde opplevd før, vi fikk gå inn i huset til Harrys onkel og tante! Veggene i gangen var fylt med diplomer og slikt som sønnen deres hadde fått og stua så ut som i den første filmen da det skjøt brev ut av peisen:

Neste avdeling hadde med effekter og design å gjøre, ikke mye nytt her men jeg fikk da knipset noen bilder likevel her også:

"Miniatyren" av Galtvort er så fin... *sukk*

Så var vi plutselig ute i souvenir-sjappa og runden var med andre ord over. Vi gikk der i nesten fire timer da, så jeg skal ikke klage.
Jeg brukte mye mer penger i souvenir-sjappa enn jeg forventet men som nevnt i forrige innlegg så skal jeg lage et eget innlegg om hva jeg kjøpte på turen... men her er en smakebit, jeg kjøpte meg nemlig en Slytherin-kappe:

På vei ut knipset jeg dette bildet av kostymene fra den første Fantastic Beasts-filmen, litt kult at de har begynt å inkludere ting fra denne serien også!

Er så kjipt når man skal ta bussen tilbake til togstasjonen men det tyder jo bare på at det hadde vært en vellykket og fin dag!
Vi fant lett et hurtigtog tilbake til London og tilbragte resten av kvelden på hotellrommet med unntak av da vi stakk ut for å finne pizza.

Mest magiske bursdagen ever.
(Beklager eventuelle skrivefeil utover i innlegget, Wembley begynte å mase så jeg måtte forte meg.)