London 2018 Dag 1: Avreisedagen, på besøk hos Elizabeth og zzz

Jada, jeg sa jeg skulle begynne å skrive i går men jeg sovnet.

Dag 1 var som vanlig reisedag, jeg dro hjemmefra klokken tre natt til fredag og mamma holdt meg med selskap frem til bussen kom. Jeg var litt sutrete akkurat da jeg dro fordi jeg syntes det var så trist å dra fra Wembley men mamma forsikret meg om at de skulle ta godt vare på henne mens jeg var borte. Jeg tar aldri farvel med bikkja når jeg skal noe for hvis man lager en stor greie ut av slikt så blir bikkja redd hver gang eieren skal noe sted og sånt vil vi ikke ha noe av så jeg bare går ut av døra mens hun står der og skakker på hodet, så får jeg heller grine når jeg er ute.
Bussturen gikk fort og knirkefritt, jeg halvsov en stor del av turen men jeg finner også stor glede i å bare sitte og se ut av vinduet. Litt pinlig ble det da jeg skulle ta et bilde til en app jeg har og blitsen bestemte seg for å slå seg på (var fortsatt mørkt) men sånt skjer.

Fremme på Gardermoen så gikk ting ganske kjapt, jeg turte fortsatt ikke å sjekke inn på egenhånd og spurte om hjelp... jeg får som regel hjelp så det ordner seg sånn sett men folka som jobber der får det til å virke som at jeg har bedt dem gi meg deres førstefødte, skikkelig gretne er dem! Kunne skyldt på det at det var tidlig på morgenen men de var like gretne da jeg spurte om hjelp senere på dagen da jeg skulle reise i november.
Da jeg hadde gått gjennom alt av kontroller så fikk jeg kjøpt meg noe mat (etter å ha gått frem og tilbake en times tid fordi jeg syntes det er en utfordring å kjøpe mat og spise foran andre, spesielt i Norge) og så ventet jeg bare på å komme meg til England...
Ombord på flyet virket det som at alt var i rute, vi begynte å kjøre avgårde men plutselig la jeg merke til at vi hadde kjørt i sirkel og at vi hadde kjørt tilbake til der vi stod da vi gikk ombord, det viste seg at det var et lys i flyet som ikke ville slå seg av så de måtte få hjelp fra en tekniker, noe som gikk veldig kjapt men vi måtte vente en god stund før vi kunne lette pga. mye flytrafikk ved Gatwick så vi dro ikke før over en time etter opprinnelig avgang. Plaget meg ikke så mye, jeg hadde god tid men det ble ganske varmt i flyet etterhvert!

Jeg må ha sovnet på flyet for turen gikk fort, før jeg visste ordet av det stod jeg ved bagasjebånd 1 på Gatwick og ventet på kofferten min. Jeg er som regel alltid en av de første som får bagasjen sin for jeg sjekker inn veldig tidlig og da er kofferten min som regel alltid med i den første puljen så jeg gikk forbi alle de andre nordmennene som fortsatt ventet mens jeg tenkte "so long, suckers!" og satte kursen mot billettlukene til togene hvor jeg kjøpte en billett til Gatwick Express.

Direktetoget inn til London tar som regel 20-30 minutter så man har god tid til å kanskje få i seg noe mat, lade mobilen og ringe hjem for å fortelle at flyet ikke styrtet. Er alltid så rart å ringe hjem når jeg er på tur for det virker alltid som at mamma er svært lite interessert i å snakke med meg men jeg tror det er fordi hun vil at jeg skal nyte turen og ikke tenke på hva som skjer hjemme. Jeg håper i hvert fall at det er det som er grunnen.

Da jeg hadde valgt å bo på samme hotell som jeg og lillesøster bodde på i november så var det null stress med tanke på å finne frem dit, fra jeg gikk av toget til jeg stod foran hotelldøren så tok det kanskje... ti minutter?
Jeg gikk til resepsjonen og ble fortalt at jeg ikke kunne sjekke inn før klokken tre, dette visste jeg fra før men jeg visste også at de ville oppbevare kofferten min for meg, noe de gjorde. Hvis jeg husker riktig så var klokken cirka 11, så jeg hadde fire timer å slå ihjel!

Jeg bestemte meg for å ta t-banen bort til Green Park og gjøre noe jeg hadde hatt lyst til leeenge; besøke Buckingham Palace. Jeg hadde kjørt forbi der en gang før da jeg satt i en taxi og jeg hadde sett det på lang avstand fra London Eye men jeg hadde aldri gått rundt der og faktisk sett på stedet før.
Området rundt Green Park-stasjonen var utrolig rolig og idyllisk, jeg fulgte skiltene og var plutselig omringet av store, flotte trær og plutselig kunne jeg skimte Buckingham Palace gjennom noen greiner.

Så var jeg der:

Jeg har fått dilla på å ta panoramabilder med mobilen min for da får man med seg så mye mer enn når man tar vanlig bilde, dette er for eksempel et bilde jeg tok som IKKE er panorama:

Dette er panorama:

Jeg tør så mye mer når jeg er i London enn når jeg er hjemme i Norge, det å ta selfies foran masse folk er ikke noe jeg ville gjort her men i London så gjør alle det uansett så man kan like så godt bare henge seg på:

I was here!

Jeg må si at Buckingham Palace og området rundt er utrolig flott og overraskende rolig. Lite visste jeg at området kunne bli enda flottere..
Planen var egentlig å bare gå tilbake til t-banen men så kom jeg på at jeg så et bilde av en dam en gang med Buckingham Palace i bakgrunnen og jeg hadde veldig lyst til å se om jeg kunne finne stedet og ta samme bilde så jeg satte kursen i den retningen jeg mente var den rette, ikke bare hadde jeg rett men stedet viste seg å være et av de fineste stedene jeg har vært i hele mitt liv.

Det viste seg ikke å bare være en dam men en hel park, en park med en gedigen dam som inneholdt all slags fugler! Det første jeg gjorde var faktisk å kjøpe meg en pølse, jeg hadde ikke spist siden Gardermoen og var derfor desperat nok til å spise offentlig. Dette var utsikten min mens jeg satt på en benk og spiste:

Da jeg var ferdig med å spise bestemte meg meg for å gå en tur rundt dammen, det tok ikke lang tid før jeg traff på disse to:

Etterhvert fløy dem over gjerdet og begynte å gå blant folk for å lete etter mat.

Før jeg gikk videre fikk jeg tatt disse bildene:

Oppdrag utført!

Som sagt så var det all slags fugler her, noen surret for seg selv, andre hang i grupper, noen hadde laget seg små familier, noen bodde langs vannkanten mens andre hadde bygget reder midt i vannet. Mye å se på med andre ord så her er bildene jeg tok:

Foreldrene i bildet under her byttet på og svømte ned til bunnen annenhver gang for å hente opp mat til barna sine:

På andre siden av dammen kunne man se London Eye:

Det løp også svære, tamme ekorn rundt i parken som man kunne håndmate men de var for kjappe til at jeg fikk tatt bilder av dem.

Tilbake til Buckingham Palace tok jeg et par flere bilder før jeg satte kursen videre, her med ridende politi i forgrunnen:

Her prøvde jeg meg på et nytt panoramabilde men som dere ser så ble det ikke helt vellykket da det var biler i bevegelse foran:

T-banen:

På vei tilbake stakk jeg innom Covent Garden fordi jeg ville se etter noe til lillesøster men jeg fant det ikke så da satte jeg kursen tilbake mot hotellet og jeg var der ganske nøyaktig klokken tre så jeg fikk lov til å sjekke inn. Tror faktisk jeg var bortom Harry Potter-sjappa (Platform 9 3/4) på King's Cross før jeg gikk dit men det var en kjapp tittetur i så fall.
Jeg bodde to etasjer over der jeg bodde sist så det var litt av en trimøkt å bære med seg kofferten opp dit men jeg kom meg opp og det fine var at fellesbadet nå var rett utenfor døra.

Hva skjedde så? Jeg sovnet. Så våknet jeg og så sovnet jeg igjen.
Da jeg våknet ordentlig var klokken nærmere ti på kvelden og jeg var sulten så da var det bare en ting å gjøre: stikke på Burger King. Jeg drar aldri på slike steder når jeg er hjemme men når man er på ferie er alt lov... og det at BK lå bare noen meter unna hotelldøra hjalp også, orker ikke å gjøre ting altfor avansert på den tiden av døgnet.
Hadde det faktisk ganske trivelig for meg selv den kvelden, tok med meg maten på rommet og satt og så på Van Helsing på TV mens jeg spiste.